Verkeersregels

Voorbereiden
In Frankrijk is het sinds 1 juli 2008 verplicht om een reflecterend veiligheidshesje en een gevarendriehoek in de auto te hebben. De bestuurder en ook alle inzittenden van de auto moeten het hesje dragen zodra zij bij pech of een ongeval buiten de auto zijn. De boete in Frankrijk voor het ontbreken van één van de attributen is circa €90,-. Het hesje moet zich tijdens het rijden onder handbereik van de bestuurder bevinden zodat hij het in geval van nood in de auto aan kan trekken alvorens uit te stappen. Bekeuring € 50- (2008)

‘Crit’Air’-vignet
Sinds 1 februari 2017 hebben buitenlandse chauffeurs het ecologische ‘Crit’Air’-vignet nodig om Parijs binnen te mogen rijden. Verschillende Duitse steden hebben al jaren een ‘Umweltzone’, in Italië heb je de ‘Zona Traffico Limitato’ en als laatste kwam er ook Parijs bij, waar buitenlandse chauffeurs sinds 1 februari ook een ecologisch ‘Crit’Air’-vignet moeten hebben.

 

Radardetectie
Het gebruik van- en het in bezit hebben van iedere vorm van flitspaalsignalering is verboden. Dit verbod omvat radardetectoren, maar ook bijvoorbeeld navigatiesystemen, zoals een TomTom, die waarschuwt voor mobiele en vaste meetapparatuur. Als je de flitspalen niet op je tomtom zet, mag je de tomtom gewoon gebruiken.
Ook andere elektrische apparaten met deze functie is verboden, zoals bijvoorbeeld; laptop, PDA of een mobiele telefoon. We adviseren u om voordat u naar, of door Frankrijk rijdt deze software, in elk geval de flitspaallocaties, van uw apparatuur te verwijderen. De boetes voor het gebruiken -of in bezit hebben van- deze apparatuur is hoog: tot €1500,- boete.

De wegen
Frankrijk heeft een goed en uitgebreid wegennet. De meeste snelwegen zijn tolwegen. De hoogste brug ter wereld (245 meter) is het Millau-viaduct, dat in december 2004 is opengesteld.

Hulp bij pech onderweg
Frankrijk kent in tegenstelling tot veel Europese landen geen landelijke wegenwachtorganisatie. De ANWB is in het populaire vakantie- en doorreisland Frankrijk en in Italië al enkele zomers met wegenwachten actief. In Frankrijk gaan nu voor het eerst ook tien medewerkers van de Britse AA, Duitse ADAC en Belgische TCB aan de slag.

Maximumsnelheid

Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde kom Wegen met gescheiden rijbanen en 4 rijstroken Autosnelwegen

  • Snorfietsen 25 25 verboden verboden
  • Bromfietsen 45 45 verboden verboden
  • Motoren < 80 cc met/zonder aanhangwagen 50 75 75 verboden
  • Motoren > 80 cc met/zonder aanhangwagen 50 90 110 130
  • Personen-/bestelauto’s met aanhangwagen indien toegestaan totaalgewicht combinatie niet meer is dan 3500 kg
  • Kampeerauto’s tot 3500 kg 50 90 110 130 Personenauto’s met aanhangwagen, toegestaan totaalgewicht combinatie meer dan 3500 kg
  • Kampeerauto’s zwaarder dan 3500 kg 50 80 100 110 Bestelauto’s met aanhangwagen, toegestaan totaalgewicht combinatie meer dan 3500 kg 50 80 90 90

In Frankrijk geldt bij regen en matig zicht een aangepaste snelheid. Buiten de bebouwde kom: 80 km/uur (in plaats van 90) en op de autosnelwegen 110 km/uur (in plaats van de eerder genoemde 130).

Bij mist is de toegestane maximumsnelheid overal 50 km/uur.

Minimumsnelheid
Frankrijk kent op sommige wegen ook een verplichte minimumsnelheid. Op autosnelwegen is de minimumsnelheid op de linkerrijstrook 80 km/uur.

Beginnend bestuurder
Automobilisten die nog geen twee jaar in het bezit zijn van een rijbewijs, in Frankrijk buiten de bebouwde kom niet harder rijden dan 80 km/uur, op wegen met gescheiden rijbanen niet harder dan 100 km/uur en op de autosnelwegen niet harder dan 110 km/uur. Pas op! Deze regel voor beginnende bestuurder geldt ook voor Nederlandse bestuurders.

Tot slot noemen we u enkele afwijkende verkeersregels
Rotonde: in Frankrijk heeft verkeer dat op een rotonde rijdt uitsluitend voorrang op het naderende verkeer wanneer die rotonde is gemarkeerd met een driehoekig waarschuwingsbord. Dat bord heeft een witte ondergrond en een rode rand met daarop 3 pijlen die de rijrichting aangeven. Bij een rotonde zonder bord moet het verkeer dat op de rotonde rijdt altijd voorrang geven aan al het naderende verkeer!
Bergen
: In Frankrijk heeft op de bergwegen stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer.
Parkeren verboden: Bij rode of rood/wite tegels is het verboden te parkeren. Dit geldt ook voor politiebureaus, postkantoren en ziekenhuizen. In Parijs is het verboden om een auto langer dan 24 uur op dezelfde plaats te parkeren!

Trams inhalen is verboden wanneer passagiers in- of uitstappen.

Overnachten in uw auto, camper of caravan langs de openbare weg is alleen toegestaan op parkeerterreinen langs de autosnelwegen.

Motorrijders moeten overdag met dimlicht rijden.

Kinderen tot 10 jaar moet zowel op de voorbank als op de achterbank in een ‘kinderbeveiligingsmiddel’ (stoeltje of kussen) zitten. Tenzij ze groot genoeg zijn om de veiligheidsgordel te dragen.

Bron: NiceMatin zomer 2008. Kop, Les surprises d`autoroute.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *